1957-ben találkozott először Bill Bowerman, a híres atlétikai edző, és tanítványa, a középtávfutó Phil Knight. Először cipőimportálással kezdtek foglalkozni 1962-ben, ekkor a japán Onitsuka Tiger cipőket importálták Amerikába, hogy megtörjék a német sportszergyártók piaci egyeduralmát. 1964-ben alapították meg vállalatukat eredetileg Blue Ribbon Sports néven, mindössze 1200 dollár kezdőtőkével.
1966-ban a Nike társalapítója, Bill Bowerman az Onitsuka-val együtt létrehozta a Cortez elődjét, a TG-24-et, majd egy évvel később, a nevét TG-Mexico-ra változtatták. Ennek indoka az volt, hogy Mexikóban rendezték az 1968-as Olimpiát, és a cipő neve utalás volt erre, azonban a BRS és az Onitsuka tetszését sem nyerte el túlzottan, így inkább Aztec-ra változtatták. Az Adidasnak azonban volt egy cipője, Azteca Gold néven, így végül a Cortez névre esett a választás. A név Hernán Cortés spanyol konkvisztádorról származik. A Cortez végül az 1972-es müncheni olimpián debütált, és azóta is töretlen a sikere.
Bill Bowerman eközben folyamatosan tovább dolgozott a cipők talpának fejlesztésén. Végül egy rugalmas, rücskös gumitalpat készített, amelyet felesége gofrisütőjével alkotott meg. 1974-ben kiadták a Waffle Trainer-t, amely utal a talp készítési módjára is. Ez hamarosan a legtöbbet eladott sportcipő lett az Egyesült Államokban.
1976-1984
1976-ban a a portlandi Oreganban felnőtt Gary Gilmore kirabolt és megölt két embert Utahban ami miatt egy évre rá kivégezték. Amikor az utolsó szavairól kérdezték csak annyit mondott: „Let’s do it”. Az ítéletnek szemtanúja volt a Wieden+Kennedy reklámügynökség egyik társalapítója, Dan Wieden akiben ez megragadt majd egy 1988-as megbeszélésen Phil Knighttal a Nike szlogen nevét keresve felajánlotta a kicsit átalakított „Just Do It” verziót. Kngiht tetszését nem nyerte el elsőre de később megbékélt vele, mára pedig ez lett az elmúlt 30 év egyik legikonikusabb szlogene.
Az első Nike Air Tailwind először az 1978-as honolulu marathonon debütált majd hamar az egyik legnépszerűbb Nike cipő lett, hiszen először használták a forradalmi Air Cushioning technológiát. A mai airmaxekkel ellentétben azonban ez még nem volt látható, mivel a légtalp a cipő talpának belsejébe volt beépítve. A Tailwindek sokáig nagy népszerűségnek örvendtek mára azonban már kevesebben keresik az első légtalpas sneakert.
1980-ban megtörtént a Nike Inc. nyilvános részvénykibocsátása. Az esemény másnapján a cég alapítója és társtulajdonosa Phil Knight abban a tudatban ébredhetett, , hogy a csekély kezdőtőkével indított vállalatában lévő részesedése 178 milló dollár.
1982-ben megjelent az első légbetétes kosárlabda cipő, az Air Force One. Ez volt a legelső légbetétes kosárcipő ezzel teljesen új fejezetet nyitott a kosár és streetwear cipők világában. A cipő azóta is töretlen sikerét az is bizonyítja, hogy az elmúlt 30 évben már több mint 2000 különböző színállást/anyagváltozatot dobtak piacra.
a 80-as évek elejére a nike uralta a futócipő piacot azonban a kosárcipők terén az adidasnak és a conversnek is nagyobb érdekeltsége volt. A cégnél próbáltak az arra szánt tőkéből minél nagyobb játékosokat leigazolni, azonban többnyire elutasították őket. Első körben Micheal Jordan is ebbe a körbe tartozott, azonban a nikenak végül sikerült meggyőznie a Chicago Bulls játékosát aki belement a szerződéskötésbe. Így született meg az Air Jordan, a mai sneakervilág egyik ha nem a legmeghatározóbb együttműködése.
A modell megjelenése 1985-re tehető, amikor a Nike kiválasztott 8 amerikai egyetemet és főiskolát, majd az iskolák kosárcsapatainak színe szerint szponzorálták az adott iskolát Dunk cipőkkel. A Dunk azóta a Nike utcai sneakerei és a deszkások körében is hatalmas sikernek örvend és a streetwear világ egyik meghatározó darabja lett.
1987-ben a Nike Air légbetét már nem számított újdonságnak, hiszen akkor már kilenc éve létezett a Tailwind modellben. Viszont csak érezhető volt, és nem látható. Az első szemmel látható légtalp 1987-ben született meg, és az Air Max 1-ben debütált. Ez Tinker Hatfieldnek és David Forlandnak köszönhető akik teljes erőbedobással tökéletesítették az Air Max technológiát.
1989-ben, a Nike modellek híres tervezőjét Tinker Hatfield-et megkérték, hogy tervezze meg a Vissza a jövőbe című film második részének egyik fonntos kellékét, egy cipőt aminek futurisztikus tulajdonságokkal kellett rendelkeznie, mintha tényleg a jövőből jött volna. Tinker a kérésnek maximálisan eleget is tett, a cipő világító talppal és önbefűző cipőfűzővel rendelkezett.
A Nike 2000-ben kiadta az első Nike Shox modellt. A működés alapjai az üreges, oszlopszerű elemek. Ezek amolyan lengéscsillapítóként működnek, alátámasztva a középtalpat. A Shox korai sikerei köszönhetők részben a megjelenés időpontjának is, mivel az új évezred feltöltötte az embereket az új technológiák iránti reménnyel. A cipő népszerűsége azóta csökkent, azonban továbbra is vannak olyan modellek (például a Supreme-el való kollaboráció) amik fenntartják az emberek érdeklődését a Shox iránt.
2003-2016
2003 egy meghatározó év volt a Nike számára, hiszen ebben az évben sikerült maguk mellé szerződtetniük Lebron Jamest és az előszőr adidassal kollaborált de végül a Nike mellett dontő Kobe Bryant.
Szintén 2003-ban vásárolták fel régebbi riválisukat, a Converset 350 millió dollárért.
Ugyanekkor először a nemzetközi eladások meghaladták az amerikai piac forgalmát.
A 2005-ben piacra dobott Nike Free Run története akkor kezdődött, amikor a vállalat tudomására jutott, hogy a Stanford atlétái mezítláb edzenek. A cég ezután egy évig tanulmányozta a futók lábainak biomechanikai jellemzőit mozgás közben. A cél egy könnyű, hajlékony futócipő kifejlesztése volt, a lábfej talajra érkezési szöge, a lábat ért nyomás és a lábujjak pozíciója alapján. Eredményképp létrejött a Nike Free futócipő sorozat ami azóta is a futók egyik kedvence.
Szintén ebben az évben a Nike árbevétele már 13,7 milliárd dollár volt, ami 12%-os növekedést jelent a 2004-es évhez képest.
A Nike gördeszkás cipőit első próbálkozásra enyhén szólva sem látták szívesen a deszkások. Viszont kemény munkával sikerült felépíteniük és megszerettetniük a Nike SB almárkát a sport kedvelőivel, hiszen kifejezetten a deszkások igényeit, életstílusát figyelembe véve, alkották meg. Stefan Janoski, amerikai gördeszkás 2009-ben kötötte meg szerződését a márkával és ekkor jelent meg az első modell, ami elhozott egy mindenhez felvehető és használható, megfizethető cipőt.
2015. október 21-én, pontosan akkor, amikor az 1989-es film szerint Marty a jövőbe érkezik, a Nike bemutatta a Nike Mag új verzióját, amiben tényleg helyet kapott egy önmagát automatikusan befűző fűző is. A modellt maga Michael J. Fox a film főszereplője mutatta be, és 89 darabot árvereztek el közülük, majd a bevételt felajánlották a Parkinson-kór kutatására.
2016-2023
A következő hatalmas mérföldkövet a hypebeast világban 2017-ben a Virgil Abloh által alapított olasz designer márkával az Off White™-al való kollaboráció hozta el a Nike-nak, melynek keretein beül a két cég kiadott 10 közösen megalkotott sneakert. Azóta bővült a paletta további színállásokkal is és többről is elmondható, hogy a sneaker világ legikonikusabb lépőivé váltak.
Szintén 2017-ben Travis Scott amerikai rapper először adta ki közös cipőjét a Nike-val, ami egy Air Force One átdolgozását takarta. A sneaker egyből hatalamas népszerűségnek örvendett így ezt követte az első Jordan kollaborációja is a rappernek ami a IV-es volt. Azóta jelent meg több Air Max és Dunk is, valamint van közös Jordan IV és Air trainer cipőjük is. A listából mégis ki lehet emelni a Jordan 1-et, hiszen az Off White kollaborációkhoz hasonló hype-nak örvendenek a rapper ikonikus fordított pipás sneakerei. A sikert az is bizonyítja, hogy azóta is minden évben adják ki az újabbnál újabb színállásokat és ki tudja hol van még az együttműködés vége…